Waarom je niet per se manueel moet fotograferen om een goede fotograaf te zijn
Er leeft al jaren een soort mythe in de fotografiewereld: dat je alleen een “echte” fotograaf bent als je in manuele modus fotografeert. Maar daar is recent weer stevig tegenin gegaan — door niemand minder dan Scott Kelby, een van de grootmeesters in fotografie-educatie.
In zijn nieuwe video “Why You Don’t Have to Shoot in Manual Mode” legt hij haarscherp uit waarom deze gedachte achterhaald is. En eerlijk? Hij heeft 100% gelijk.
Fotografie is geen test van technische dominantie
Als het enkel om instellingen draaide, dan waren machines de beste fotografen. Maar fotografie draait om visie, gevoel en verhaal. De technische instellingen zijn er om jouw ideeën te ondersteunen — niet om je creativiteit te beperken.
Moderne camera’s kunnen zélf nadenken
Dankzij geavanceerde lichtmeters en slimme algoritmes kunnen camera’s vandaag de dag uitstekend inschatten wat de juiste belichting is. Als jij in A (Aperture Priority) of S (Shutter Priority) fotografeert, ben je niet lui — je bent efficiënt. Je maakt je hoofd vrij voor dingen die er echt toe doen: compositie, moment en expressie.
Manueel is niet heilig — het is gewoon een optie
In de video wijst Scott erop dat de meeste professionele fotografen zelden volledig manueel werken. Waarom? Omdat ze beelden willen maken, geen instellingen najagen. Wie bijvoorbeeld sport of evenementen fotografeert, weet dat snelheid vaak belangrijker is dan totale controle.
Scott Kelby’s advies is een wake-upcall
Zijn boodschap is helder: laat je niet gek maken door cameragekte of online snobisme. Gebruik de tools die je hebt, en leer ermee werken op een manier die bij je past. Dat is waar het om draait in moderne fotografie.
---
Conclusie:
Of je nu fotografeert in M, A, S of zelfs P: het maakt niets uit zolang jij beelden maakt die iets zeggen. Scott Kelby geeft iedereen met creatieve twijfels een stevige duw in de rug — en misschien ook een beetje rust in het hoofd.